Δυσκολίες στην ομιλία
Τα περισσότερα παιδιά αναπτύσσουν ομιλία μέσα σε ένα συγκεκριμένο χρονολογικό διάστημα. Τα στάδια της ανάπτυξης της ομιλίας από τη γέννηση έως την ηλικία των 5 ετών αναφέρονται εδώ: Τα ορόσημα της γλωσσικής ανάπτυξης ενός παιδιού
Σε αυτό το διάστημα πολλά παιδιά μπορεί να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην ομιλία με
συχνότερες τις εξής:
- Αρθρωτική διαταραχή
- Φωνολογική διαταραχή
- Τραυλισμός
- Λεκτική δυσπραξία
Αρθρωτική διαταραχή
Στην ηλικία που τα παιδιά ξεκινούν να μιλάνε και μέχρι τα 5 έτη περνούν τα στάδια κατάκτησης των φωνημάτων οπότε και είναι αναμενόμενο και λογικό να μην μπορούν να παράξουν σωστά όλους τους ήχους μιας λέξης και είτε να τους αντικαθιστούν με άλλους ή και να τους απαλείφουν εντελώς. Στην αρθρωτική διαταραχή η δυσκολία παραμένει πέραν της ηλικίας αυτής και αφορά ένα συγκεκριμένο ήχο τον οποίο το παιδί σταθερά δεν μπορεί να αρθρώσει και αντικαθιστά με κάποιον άλλον για παράδειγμα λέει «λόδι» αντί για «ρόδι».
Φωνολογική διαταραχή
Η διαφορά της φωνολογικής διαταραχής από την αρθρωτική εντοπίζεται στο ότι εδώ το παιδί δεν έχει καμία δυσκολία στην παραγωγή των ήχων μεμονωμένα ωστόσο, σε επίπεδο λέξης παρατηρούνται αντικαταστάσεις και παραποιήσεις αυτών των ήχων. Έτσι τα λάθη που ακούνε οι γονείς να κάνει δεν είναι σταθερά και η ομιλία του μπορεί να είναι σοβαρά επηρεασμένη και να μην γίνεται κατανοητό.
Λεκτική δυσπραξία
Με τον όρο «λεκτική δυσπραξία» αναφέρονται οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένα παιδί που ξέρει πολύ καλά τι θέλει να πει αλλά δυσκολεύεται να το πει σωστά ή και δεν μπορεί να το πει καθόλου. Η δυσκολία αυτή εμφανίζεται κατά την μεταφορά του μηνύματος από τον εγκέφαλο στο στόμα και πιο συγκεκριμένα στον τρόπο με τον οποίο πρέπει να κινηθούν οι μύες του στόματος ώστε να παραχθεί σωστά μια λέξη. Μπορεί οι μύες να είναι έχουν δύναμη αλλά να μην μπορούν να κινηθούν με ακρίβεια με αποτέλεσμα η ομιλία του παιδιού να μην είναι εύκολα καταληπτή. Ο τρόπος που αυτά τα παιδιά κατακτούν τους ήχους της γλώσσας δεν ακολουθεί την τυπική εξέλιξη (λινκ πίνακας χρονολογικής κατάστασης φωνημάτων) και η λογοθεραπευτική παρέμβαση είναι απαραίτητη καθώς απαιτείται αρκετός χρόνος ώστε να βελτιωθεί η ομιλία.
Κάθε περίπτωση παιδιού με λεκτική δυσπραξία διαφέρει ωστόσο τα συμπτώματα που
πρέπει να προσέξουν οι γονείς είναι:
- Αντικατάσταση ή παραποίηση των ήχων της λέξης
- Δεν λέει πάντα τις λέξεις με τον ίδιο τρόπο
- Πιο εύκολα λέει μικρές λέξεις από ότι πολυσύλλαβες
Μπορεί επίσης να έχουν και άλλες δυσκολίες όπως:
- Δυσκολίες με κινήσεις που απαιτούν ιδιαίτερη ακρίβεια και συντονισμό (δεξιότητες λεπτής κίνησης)
- Γλωσσική καθυστέρηση
- Προβλήματα στην ανάγνωση και στη γραφή