Διαταραχές αυτιστικού φάσματος

Project Details

O όρος Αυτισμός προέρχεται από τη λέξη “εαυτός” και υποδηλώνει την εσωστρέφεια και την απομόνωση ενός ατόμου στον εαυτό του.

Project Name
Διαταραχές αυτιστικού φάσματος

Έχουν πραγματοποιηθεί διάφορες έρευνες οι οποίες έχουν βοηθήσει στην διαμόρφωση των διαγνωστικών κριτηρίων για τις συμπεριφορές του φάσματος του Αυτισμού. Όλες αυτές οι συμπεριφορές, που παρουσιάζουν τεράστια ποικιλία εικόνας από παιδί σε παιδί, αποκλείουν το παιδί από την αλληλεπίδραση με το περιβάλλον του και το δυσκολεύουν ιδιαίτερα στην επεξεργασία των ερεθισμάτων, εσωτερικών και εξωτερικών. Σήμερα έχει επικρατήσει ο όρος Διαταραχές του Αυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.), ο οποίος περιλαμβάνει τον Αυτισμό, το σύνδρομο Asperger, και τον μη προσδιοριζόμενο αλλιώς Αυτισμό. Τα δύο κεντρικά χαρακτηριστικά σε όλο το Αυτιστικό Φάσμα είναι τα ελλείμματα στην κοινωνική επικοινωνία και οι έντονα ψυχαναγκαστικές, επαναληπτικές συμπεριφορές με ακαμψία στην σκέψη.

Χαρακτηριστικά

Οι Δ.Α.Φ. χαρακτηρίζονται από σοβαρά και εκτεταμένα αναπτυξιακά προβλήματα που αφορούν σε διάφορους τομείς της ανάπτυξης. Έτσι, το άτομο με κάποια από αυτές τις διαταραχές μπορεί να παρουσιάζει έντονα μειωμένη ικανότητα για κοινωνική αλληλεπίδραση, για συναισθηματική αμοιβαιότητα και επικοινωνία, στερεότυπη συμπεριφορά και περιορισμένα, έμμονα ενδιαφέροντα.

Τα συμπτώματα

Ο ρόλος του λογοθεραπευτή

Ένα παιδί με ΔΑΦ δεν πρέπει να μάθει απλώς να μιλάει αλλά και να χρησιμοποιεί τη γλώσσα κοινωνικά για να επικοινωνήσει.  Η καλύτερη θεραπευτική μέθοδος είναι αυτή που ξεκινά από πολύ νωρίς στη νηπιακή ηλικία του παιδιού και προσαρμόζεται χωριστά στις ιδιαίτερες ανάγκες και απαιτήσεις του. Η επιτυχημένη παρέμβαση είναι αυτή που βοηθά το παιδί να βιώσει τη χαρά της κοινωνικής αλληλεπίδρασης, εμπλέκοντας και τους γονείς και τους φροντιστές του μικρού παιδιού και τους εκπαιδεύει πως να επικοινωνούν καλύτερα μεταξύ τους. Ο στόχος του λογοθεραπευτή είναι η βελτίωση της κοινωνικότητας και της κοινωνικής επικοινωνίας. Για κάποια παιδιά στο φάσμα του αυτισμού η χρήση της λεκτικής επικοινωνίας είναι ένας ρεαλιστικός στόχος. Για κάποια όμως αυτό δεν είναι εύκολο οπότε μπορεί να προταθούν επαυξητικά-εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας (χειρονομίες, συστήματα επικοινωνίας με εικόνες, πίνακας επικοινωνίας).